Sabtu, 8 Jun 2013

Tanda tanya?

Musim itu berlalu polos
purnama menjenguk aku
dengan janggal dan penuh hairan
jutaan debu jalanan seolahnya
menerjah jasad dengan pandangan jijik
asap kepul silih berganti
mencubit, menikam dan menendang
aku dengan bengis.

Salah apa aku?

detik melangkah sewajarnya
desiran gitar gersang diselingi
tangisan misteri sayup terbiar layu
Aku melihat jiwa-jiwa polos berlari rakus
mengejar sibuk kota yang merangkak  
malas di lampu merah itu
Dan lampu merah itu
yang aku tempuh setiap paginya
masih setia menatapku bak  
mata iblis sedia membaham.

Mana salah aku?

Aku cuba menerpa
raut wajah yang penuh rona dan
penuh tanda soal tanpa manifestasi harapan
Aku cuba meneka harkat untaian bibir
sepertinya berbahasa sesuatu
yang tak pernah aku fahami
Aku cuba meramal langkah
yang belum aku tahu  
punya tujuan.

 Adakah itu salah aku?

Alis tidak lagi mampu merembeskan air mata
Hidung  tidak lagi berkuasa menghidu aura kedamaian
Tangan tidak lagi berdaya mengenggam isi kebenaran
Bibir dan lidah tidak lagi bisa bersuara memihak keadilan
Kaki tidak lagi hebat berjalan menuju rasa kewarasan.

tanda tanya?

Maghrib itu tiba tepat
waktu seperti selalunya
Aku kembali bertakafur
tanpa kudrat untuk berfikir
Aku biarkan alam itu
bermonolog sepi sendiri tanpa teman
Dan aku benarkan mata terlelap
tanpa bisa lagi bermimpi tentang apa pun
terbiar kosong terus dengan tanda tanya.

~artibsha256~
29/03/2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan