Khamis, 19 September 2013

Kisah Dia. #Bahagian Satu.

Tadi pagi aku selisih dengan teman yang aku jarang bertegur sapa. Mungkin aku dan dia beza cara jadinya kami salah nilai. Tapi tadi aku lihat matanya tidak serancak semalam atau kelmarin dulu. Aku gagahkan lidah mulakan bicara.

Aku : Hi, awal sampai? (senyum)

Dia : Ah, jalan tak jem tadi. (tunduk)

Aku : Oh, dah sarapan? (masih senyum)

Dia : Belum, kejap lagi. (pandang aku sekali dan tunduk semula)

Memang jenis suka bertanya sedang tahu akibat, aku sambung bual.

Aku: Apahal muka macam kalah judi? masalah?(sambil gelak kecil sekadar rancakkan suasana)

Dia: Tak de ape lah. Ade hal sikit. (tangan seluk kocek amik malboro, hidup api)

Aku: Cerita? aku ok. Mana tahu boleh tolong.

Dia: Emm..mak aku call semalam mintak lima ratus nak bayar hutang kutu. Aku pening mana nak rembat duit, poket tengah rabak bulan nih. Tak bagi aku takut dia kecik hati, tapi aku tak ada sen nak hulur. Parah.

Aku: Orait, rileks. Masalah boleh settle. Petang kang jumpa aku kat sini.(tepuk bahu dia sambil senyum)

Dia: Kenapa?

Aku: Aku pinjamkan kau lima ratus.

Dia: Eh, senang kau bagi pinjam. Tak takut aku tipu kau? lima ratus beb bukan lima posen. (sambil tengok aku dengan senyum lirik)

Aku: Aku ok selagi boleh buat mak kau gembira. Lagipun aku percaya kau.(gelak kecil)

Dia: Kenapa kau peduli tentang mak aku?

Aku: Sebab pada aku mak itu harus dihargai walau apa cara. Aku dah takde mak jadi selayaknya aku mengasihi bunda yang lainnya agar mereka terus bahagia.

Dia: Maaf. Aku salah sangka pada kau selama ni. Kawan?(hulur tangan)

Aku: Ok. Takpe aku dah biasa. Jom sarap?

Dia: Jom. Aku belanja kau eh. (tarik tangan aku terus ke coffee street)

Sambil duduk dia tak habis ucap terima kasih. Dia pelawa jumpa mak dia, tapi aku gurau kata takut nanti mak dia berkenan buat menantu payah. Dan yang seterusnya hanya bunyi derap kasut yang kedengaran. Kami senyap, menikmati kopi susu dan terus membisu.

*Kisah dua akan ada. Nanti.


~artibsha~
19september2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan