Selasa, 2 Disember 2014

Nostalgia.


Aku.
Mahu rasanya mengulang sejarah menjadi kanak-kanak yang penuh cerita suka dan duka tersendiri. Punya waktu menjengah kebun Haji Ali dan curi-curi makan durian yang gugur ke tanah dengan Leman dan Fatimah selepas habis mengaji. Teruja bermain konda-kondi serta tepuk batang ais krim yang telah diasah tajam atau sekadar bermain lompat tikam dihalaman rumah. Dan Kadang aku selalu terkenang saat waktu aku dihambat oleh abah dengan rotan lidi yang sekali dilibas kesannya hanya akan hilang dua minggu kemudian. Walau hakikatnya aku tersangat rindukan saat bila abah menyapu ubat keseluruh badan yang penuh garisan halus kesan dirotan sambil memberi sebab mengapa abah merotan aku. Itu adalah waktu yang tidak terganti lagi sampai bila-bila. Aku rindukan abah dan lebih rindukan arwah mak. Alfatehah buat mak, Hajah Shaniah Binti Shahidan

Aku.
Berharap untuk terus kekal menjadi budak kampung yang punya sejarah hidup terindah. Yang rela mengekalkan parut di celah siku kesan jatuh pokok rambutan waktu berusia lapan tahun. Yang masih membiarkan kesan calar di sekitar lutut ada tidak di 'laser' kesan terjatuh dari basikal waktu berusia 12 tahun agar ia sentiasa menjadi nostalgia saat bergelar budak hingusan. Aku tidak berharap parut dan calar itu menghilang kerna ia adalah kenangan yang takkan terulang. Ia akan menjadi ingatan tentang diri aku yang dulu. Tentang anak kampung yang sudah dibiasakan dengan hidup yang kental. Jadi tidak perlu kenalkan aku pada segala produk kecantikan yang berada dipasaran kini. Syarat aku mudah. Siapa yang sudi terima aku yang kurang, aku terlebih sudi terima dia yang tidak sempurna. Kerna kita akan membuat semuanya menjadi yang terulung untuk perjalanan hidup kita yang terindah dan teristimewa. Paling tidak pun untuk engkau dan aku. Bahagia kita.

Aku.
Berdoa moga akan sampai saat waktu itu bisa terulang. Walau bukan lagi untuk aku tapi pada anak-anak aku nantinya. Aku mahu mereka kenal dan sudi bermain permainan tradisi bunda. Bukan sekadar menghabiskan masa bersama segala bentuk teknologi yang terbentang di depan mata mereka kelak. Aku berharap mereka teruja saat menikmati segala macam makanan “orang dulu-dulu” seperti tempoyak, petai, sambal belacan tanpa meminta digantikan dengan keju atau tuna. Walau dunia semakin moden dan kian terlihat berbeza, aku mahu anak-anak aku kenal budaya dan adat resam melayu yang sebetulnya. Moga mereka selalu meminta dengan ikhlas untuk berbaju kurung serta berbaju melayu dan bukan sekadar dipakai saat hari raya tanpa rungutan dan paksaan dari  bunda. Moga kedepannya nanti ia bukan sekadar harapan.

Aku.
Terasa semakin dewasa dan tua. Bilamana berjumpa sahabat dan teman yang sudah beranak-pinak. Merasa sudah cukup berumur dan bertambah usia saat anak-anak menakan sudah setinggi aku malah ada yang melebihi aku. Dan sehingga detik ini, walau masih sendiri tanpa dia yang bergelar suami @ hubby @ abang @ sayang atau apa pun juga gelaran yang diberikan kalian pada seorang lelaki pelengkap impian duniawi, aku masih bersyukur. Kerna Tuhan melengkapkan kurang itu dibahagian yang lainnya. Hingga kadang aku merasa sentiasa dicukupkan segala keperluan. Terima kasih tuhan atas tiap nikmatMu.

*Sekadar Nostalgia. Aku benar rindu nasi goreng kicap arwah mak. Tuhan bahagiakan bundaku diatas sana kerna dia sesungguhnya bidadari syurga yang paling indah pernah Kau pinjamkan. Dalam kenangan Allahyarhamah Shaniah Binti Shahidan "1949-2012". Al-fatehah.




~artibsha~
pesanantanpasuara
02Desember2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan